Wybierz kategorię z menu: Strona główna Logowanie

Międzynarodowa wymiana szkół artystycznych

w ramach Roku Polskiego na Ukrainie

17.09.2004 - 23.09.2004

Na zaproszenie Szkoły Sztuk Pięknych w Borszczowie uczniowie i pedagodzy Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Nowym Tomyślu przebywali na Ukrainie w dniach od 17 - 23.09.2004r.
Międzynarodowa wymiana szkół artystycznych odbyła się w ramach współpracy Powiatu Nowotomyskiego z Powiatem Borszczowskim.
Wizyta nowotomyskiej szkoły na Ukrainie wpisała się w program kulturalny Rok Polski na Ukrainie pod hasłem „Polska i Ukraina razem w Europie".
Uczniowie i pedagodzy szkoły muzycznej zaprezentowali swoje umiejętności instrumentalne społeczności szkolnej i lokalnej w Szkole Sztuk Pięknych, w Kościele Rzymsko - Katolickim p.w. Św. Trójcy Przenajświętszej w Borszczowie oraz w Szkole Muzycznej nr 1 w Tarnopolu. W programach koncertów wyeksponowane zostały utwory kompozytorów polskich i ukraińskich, specjalnie zinstrumentowane na okoliczność międzynarodowej wymiany. Wykonanie przez szkolną orkiestrę dętą znanej w Polsce i na Ukrainie melodii „Sokoły" zbliżyło do siebie słuchaczy i wykonawców koncertów.
Ukraińską publiczność zachwyciła różnorodność instrumentarium, dobór repertuaru oraz poziom wykonawczy. Występy nagradzane były gromkimi brawami i naręczami kwiatów.
Poza prezentacją podczas koncertów uczestnicy wymiany brali udział w licznych zabawach i wycieczkach krajoznawczych po Ukrainie, a także wysłuchali koncertu uczniów i pedagogów ze Szkoły Muzycznej w Krzemieńcu. Spotkania pedagogów zaprzyjaźnionych szkół zaowocowały wspólnym muzykowaniem i wymianą doświadczeń pedagogicznych.
Polska i ukraińska młodzież wspólnie bawiła się na licznych dyskotekach. Przebywała również w rodzinach swoich ukraińskich przyjaciół.
Ukraina urzekła pięknem krajobrazu, bogatym folklorem huculszczyzny w Kołomyi, starymi budowlami fortyfikacyjnymi i sakralnymi w Kamieniu Podolskim, Ławrą Poczajowską, czy ... polskim śladem - Muzeum Juliusza Słowackiego w Krzemieńcu.
Pobyt na Ukrainie pozostawi w pamięci niezatarte wspomnienia serdeczności i gościnności gospodarzy.
Wspólne spotkania uczniów i pedagogów obu szkół zrodziły przyjaźń i myśl o dalszej współpracy.
Na zaproszenie Dyrekcji i Grona Pedagogicznego Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Nowym Tomyślu uczniowie i pedagodzy Szkoły Sztuk Pięknych w Borszczowie gościć będą w naszym kraju w maju 2005r. w Roku Ukrainy w Polsce.

PROGRAM POBYTU

22 WRZEŚNIA 2004 r. ŚRODA

23 WRZEŚNIA 2004 r. CZWARTEK

17 WRZEŚNIA 2004 r. PIĄTEK

Po długiej podróży dotarliśmy do zaprzyjaźnionej Szkoły Sztuk Pięknych w Borszczowie na Ukrainie. Powitano nas tradycyjnie symbolicznym bochenkiem chleba. Serdeczne słowa powitania skierowała do nas dyrektor szkoły Halina Onyszko. Życzenia miłego pobytu na ziemi ukraińskiej złożył nam również Starosta Powiatu Borszczowskiego Igor Kunietz.
Po zwiedzeniu szkoły zamieszkaliśmy w Skale Podolskiej oddalonejo około 10 km od Barszczowa.
Tego dnia zwiedziliśmy Park Kultury i Wypoczynku „Zamkowy Las" i wraz z ukraińskimi przyjaciółmi uczestniczyliśmy w powitalnej kolacji w restauracji oraz w dyskotece.

18 WRZEŚNIA 2004 r. SOBOTA

W piękny, słoneczny poranek wyruszyliśmy na wycieczkę do miejscowości Krywcze, gdzie znajduje się jedna z największych jaskiń na terenie województwa tarnopolskiego, zwana Kryształową. Awaria elektryczności sprawiła, że zwiedziliśmy zaledwie 500 z 3000 metrów podziemnego „Kryształowego Miasteczka".
Pełni wrażeń pojechaliśmy do Kołomyi, miasta, które stanowi centrum regionu Huculszczyzny. Każdego roku w Kołomyi odbywa się zjazd Hucułów z całej Ukrainy i świata, którzy kultywują swoje tradycje i obyczaje. W Muzeum Narodowej Sztuki Huculskiej zachwyciła nas bogata sztuka ludowa ukraińskich górali, która w pełni odzwierciedla historię i kulturę mieszkańców tego regionu.
Kołomyja jest znana także ze swej tradycji malowania pisanek. W 2000 roku, w ciągu zaledwie 40 dni wybudowano w tym mieście Muzeum Pisanki w kształcie jaja. Wewnątrz znajduje się ok. 4 tysięcy pięknie malowanych jaj z różnych części świata. Na każdym z nich znajdują się symbole obrazujące historię wielu regionów kraju. Na Ukrainie jajo jest symbolem narodzin i całego życia. Legenda mówi, że kto obejdzie to wielkie, kilkupoziomowe jajo - muzeum, rozpocznie nowe życie.

19 WRZEŚNIA 2004 r. NIEDZIELA

Dzień rozpoczęliśmy od udziału we mszy św. w Kościele Rzymsko - Katolickim p.w. Św. Trójcy w Borszczowie. Uczniowie i Pedagodzy Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Nowym Tomyślu uświetnili swoim występem homilię.
Po mszy św. parafianie wysłuchali koncertu w wykonaniu solistów i zespołów instrumentalnych naszej szkoły.
Po koncercie delegacja nowotomyskiej szkoły złożyła wiązanki kwiatów pod obeliskiem Adama Mickiewicza oraz pomnikiem Tarasa Szewczenki w Borszczowie.
Tego pięknego, słonecznego dnia zwiedziliśmy również Muzeum Krajoznawcze w Borszczowie. Dzięki zebranym tam eksponatom mieliśmy niepowtarzalną okazję do zapoznania się z historią powiatu borszczowskiego.
Popołudnie polska młodzież spędziła w rodzinach młodzieży ukraińskiej.
Wieczorem wspólnie bawiliśmy się na dyskotece.

20 WRZEŚNIA 2004 r. PONIEDZIAŁEK

Przedpołudnie młodzież i pedagodzy nowotomyskiej szkoły muzycznej spędzili na ćwiczeniach i przygotowaniach do następnych koncertów.
Po obiedzie zwiedziliśmy Borszczów i dokonaliśmy zakupu pamiątek z Ukrainy.

21 WRZEŚNIA 2004 r. WTOREK

Celem naszej kolejnej wycieczki był Kamieniec Podolski. „Perła na kamieniu"- tak nazywają miasto, które samo w sobie jest twierdzą, stworzoną przez naturę. Otacza go ze wszystkich stron płynąca w głębokim kanionie rzeka Smotrycz. Na pionowych skałach - jakby z nich wyrastają -wznoszą się potężne ściany i wieże Starego Miasta. Przyroda i talent architektów stworzyły niepowtarzalny widok. Stare budowle fortyfikacyjne, zabytki sakralne oraz dawne budownictwo utworzyły jedyny, unikalny zespół: kościół i minaretturecki, ratusz oraz cerkiew prawosławna stoją obok siebie, a każda dzielnica posiada własny rynek i ratusz.
Zachwyciliśmy się malowniczym położeniem i zabytkami miasta, w którym przez stulecia żyły różne narodowości.
W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się przy historycznej granicy rosyjsko - polsko - austriackiej. Do dziś można zobaczyć nad Dniestrem stojącego koguta, który zgodnie z legendą co rano budził mieszkańców trzech państw ze snu.
Po pwrocie do Borszczowa zaprezentowaliśmy się społeczności Szkoły Sztuk Pięknych. Koncert została przyjęty entuzjastycznie.
Po występie młodzież ochoczo bawiła się na dyskotece.

22 WRZEŚNIA 2004 r. ŚRODA

W miejscowości Poczajów zwiedziliśmy zespół architektoniczny wielkiej świątyni prawosławnej nazywany na Ukrainie drugą Jerozolimą.
Poczajowska Ławra to 16 cerkwi, kaplice, kopuły, wieże, dzwonnica, wybudowane w różnych czasach i stylach. Główna świątynia Ławry - Uspieński Sobór p.w. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny zbudowany został w stylu późnego baroku. Fundatorem świątyni był hrabia Mikołaj Potocki.
Osobliwościami Ławry są: słynąca z cudów ikona Matki Boskiej Poczajowskiej, relikwiarz, pod nim na kamieniu ślad stopy Matki Boskiej, z którego wydziela się święta, uzdrawiająca pielgrzymów woda, sarkofag z ciałem przeora Iowa Żelezo, kanonizowanego w 1658 roku, spoczywającego w Pieczarnej cerkwi oraz relikwie cudotwórcy Amfiłochija, poczajowskiego zakonnika.
Poczajowska Ławra zrobiła na nas ogromne wrażenie, wzbudzając podziw i zachwyt.
Tego dnia zwiedziliśmy również Krzemieniec miasto leżące w głębokiej dolinie pomiędzy dwoma pasmami wysokich i stromych wzgórz z zawieszoną nad miastem Górą Zamkową, noszącą imię królowej Bony oraz Górą Czerczą.
Pobyt w tym mieście rozpoczęliśmy od wysłuchania koncertu w wykonaniu uczniów i pedagogów miejscowej Szkoły Muzycznej.
Po koncercie zwiedziliśmy nowo otwarte Muzeum Juliusza Słowackiego, w którym zapoznaliśmy się z historią życia i twórczości wybitnego polskiego poety.
Juliusz Słowacki w poematach „Godzina myśli", „Beniowski" opisuje Krzemieniec jako miejsce szczególnie mu bliskie, bo związane z osobą matki i sielskim dzieciństwem oraz mające malowniczy pejzaż.
Następnie weszliśmy na Górę Zamkową i obejrzeliśmy piękną panoramę Krzemieńca. Pani przewodnik zapoznała nas z historią miasta i jego zabytkami. Opowiedziała legendę o księżniczce, która z powodu niespełnionego uczucia rzuciła się z góry. Od tej pory zwie się ją górą miłości.

23 WRZEŚNIA 2004 r. CZWARTEK

Koncertowaliśmy w Szkole Muzycznej nr w Tarnopolu. Nasz występ wzbudził entuzjazm i aplauz publiczności. Koncert została zarejestrowany przez Telewizję Ukraińską.
Popołudnie spędziliśmy, zwiedzając Tarnopol. W godzinach wieczornych wyruszyliśmy w drogę powrotną do kraju.